Być może wcześniej miałeś do
czynienia z pojęciami typu systemy złożone, skomplikowane, złożone systemy
adaptacyjne na przykład przy okazji czytania Management 3.0 Jurgena Appelo albo
czytając rozważania Kena Schwabera na temat aplikowalności Scruma. Być może to
brzmi intrygująco, jednak trudno odnaleźć w tym logiczny sens jeśli nie ma się
pewnej bazy teoretycznej. I tutaj warto się przyjrzeć koncepcji Dave'a Snowdena
zwanej Cynefin opartej między innymi na teorii systemów złożonych,
antropologii, psychologii ewolucyjnej,
psychologii poznawczej.
O co chodzi w tym wytwarzaniu oprogramowania
Już niemal od czterdziestu lat
ludzie zajmujący się tematem wytwarzania oprogramowania zastanawiali się, co to
tak naprawdę jest, do czego można to porównać, jakiego typu to zagadnienie.
Pierwotnie próbowano zastosować do tego celu klasyczne myślenie związane z
zarządzaniem rodem z Fordowskich fabryk (czytaj: hierarchie, rozdzielona praca,
specjalizacja, plany). To niestety się nie sprawdzało. Nie do końca sprawdzała
się również metafora odnosząca tworzenie systemów informatycznych do
projektowania i budowania budynków. Agile w swoim myśleniu poszedł dalej – założono,
że zmiana jest naturalną częścią projektów. Zmieniają się technologie.
Zmieniają się wymagania. Zmieniają się ludzie, z którymi pracujemy (co jest
dość naturalnie przy kilku lub kilkunastomiesięcznych projektach). Zatem
podejście do realizacji projektów powinno zakładać tę zmianę i adaptować się do
niej. Tak powstały różne metodyki z rodziny Agile, w tym obecnie
najpopularniejszy Scrum. Czasami się sprawdzały. Czasami nie. Zaczęto
poszukiwać teoretycznej bazy, która pozwoli odpowiedzieć na pytanie, dlaczego
Agile w ogóle ma prawo działać oraz jasnych kryteriów, kiedy warto rozważać
jego zastosowanie, a kiedy nie.
Model Cynefin
Z pomocą może przyjść wspomniany wcześniej
koncept Cynefin, który jest modelem porządkującym dziedziny problemów, z
którymi mamy do czynienia i adekwatności stosowanych podejść. Bazą dla tego
modelu jest zależność między przyczyną a skutkiem przez nią wywołanym.
Wyróżniono w ten sposób następujące obszary złożoności problemów (systemów):
·
Proste (ang. simple) – to systemy, w których
jednoznacznie można powiązać przyczynę ze skutkiem. Dobrze rozpoznane, opisane
dziedziny, gdzie dostępna jest wiedza, gdzie występujące problemy nie wymagają
złożonej interpretacji czy doświadczenia
należą do tego obszaru. Jeśli właśnie nabyłeś nowy telefon i chcesz go
skonfigurować na bazie podręcznika użytkownika, to masz do czynienia z
dziedziną prostą (o ile podręcznik użytkownika rzeczywiście wystarczy). W tym
obszarze lokują się wszelkie receptury, najlepsze strategie oraz modele, które
można bezpośrednio zastosować w praktyce.
·
Skomplikowane (ang. complicated) – są to
systemy, w których istnieje powiązanie między przyczyną i skutkiem, ale nie są
one proste do wykrycia. Często wymagają wiedzy eksperckiej, dużego
doświadczenia oraz złożonej analizy, aby znaleźć rozwiązanie problemy z danej dziedziny.
Ponadto system tego typu jest statyczny lub przynajmniej mało zmienny
(zmienność można przewidzieć i przeanalizować). Przykładem takiego systemu może
być zegarek, samochód, dom. Są one statyczne, jednak żeby je stworzyć,
naprawić, rozwiązać problem potrzebna jest wiedza ekspercka.
·
Złożone (ang. complex) – są to systemy, w
których nie ma jednoznacznych powiązań między przyczyną i skutkiem, gdyż
zmieniają się one w czasie. Może je wykryć poprzez eksperymenty i dociekania obecnego
stanu rzeczy. Wiedza ekspercka nie daje jednoznacznych odpowiedzi, może za to
służyć jako baza do decydowaniu o kierunku poszukiwań. System tego typu to
system żywy, organiczny, zmienny w czasie. Zazwyczaj tam gdzie mamy do
czynienia z ludźmi mamy do czynienia z systemami złożonymi. Systemy złożone to
także giełda, mózg, układ odpornościowy, społeczności.
·
Choatyczne (ang. chaotic) – są to systemy w
których brak jest powiązań między przyczyną i skutkiem. Nie można ich odkryć,
bo ich tam nie ma. Wszelkie sytuacje alarmowe, pożary, katastrofy są
przykładami takich systemów.
·
Nieuporządek (ang. disorder) – to sytuacja, w
której nie jesteśmy w stanie, określić z jakiego typu systemem mamy do
czynienia.
Co to ma wspólnego z wytwarzaniem oprogramowania?
Przedstawmy kilka przykładów. Mamy
do czynienia z systemem prostym, kiedy myślimy o pierwszej linii wsparcia.
Dzwoni klient, bo nie wie jak dodać nowego leada w CRM. Pracownik z pierwszej
linii prowadzi klienta za rękę i pomaga rozwiązać problem (który pewnie klient
sam byłby w stanie rozwiązać, gdyby poświęcił temu więcej czasu).
Inna sytuacja. Chcesz zainstalować
dodatkowe oprogramowanie na komputerze PC. Okazuje się, że potrzebuje ono
sterowników. Ściągasz je. Instalujesz. Działa. To przykład problemu z systemu
prostego. Ale załóżmy, że pracujesz z systemem operacyjnym z rodziny linux i
instalacja sterowników wymaga rekompilacji jądra. Zwykły śmiertelnik dalej tego
nie pociągnie. Wyraźnie wchodzimy w obszar systemu skomplikowanego.
W programowaniu większość naszej
pracy to systemy skomplikowane. Konfiguracja kontenera, systemu budowania,
autoryzacja, uwierzytelnianie. To typowa wiedza ekspercka, która jest potrzebna
do skonstruowania oprogramowania. W zasadzie w swojej podstawowej formie
projektowanie, programowanie to również systemy skomplikowane. Ale… No właśnie.
Tutaj sprawa nie jest tak oczywista. Jeśli weźmiemy pod uwagę taki przypadek, w
którym programujesz sam dla siebie, jesteś źródłem wymagań, piszę kawałek kodu,
który jest do zrobienia w ciągu kilkunastu godzin, mój kod nie będzie
dramatycznie modyfikowany, to wtedy jest to system skomplikowany. Albo nawet w
sytuacji, kiedy bierzemy pod uwagę długotrwałe i niebanalne przedsięwzięcie
(kilka lub kilkanaście miesięcy) i jesteśmy szczęściarzami, bo nasze wymagania
są dość dobrze zdefiniowane, spisane i nie zmieniają się, to cały czas mamy do
czynienia z systemem skomplikowanym.
Mówiąc o utrzymaniu również możemy
mówić o systemie skomplikowanym, pod warunkiem, że utrzymywany system się
znacząco nie rozwija (prace głównie polegają na naprawie bugów).
Jeśli jednak tak nie jest –
wymagania się zmieniają, są doprecyzowywane w trakcie, zmieniają się ludzie
biorący udział w projekcie, to mamy do czynienia z systemem złożonym. Wtedy
samo programowanie - powstający design oraz kod w konsekwencji należy również rozważać
w kategorii systemów złożonych. Chyba to już jasne, że duża część projektów
programistycznych mieści się w tej kategorii.
Choć pewna część mieści się również
w kategorii systemów chaotycznych – tam gdzie nie ma reguł działania, kiedy
zespół pracuje ad hoc, kiedy praca odbywa się głównie na zasadzie gaszenia
pożarów. Tam mamy do czynienia z chaosem. I dosłownie i w przenośni.
Co z tego jest do wzięcia?
No właśnie. Teoria teorią. Pytanie
tylko – po co to wszystko? Mianowicie wg modelu Cynefin, jeśli już określimy z
jakiego typu systemem mamy do czynienia, wtedy możemy dobierać środki
odpowiednie do kontekstu. Te środki to:
·
Główna strategia
·
Działania lidera
·
Narzędzia
Kontekst
|
Strategia
|
Działania lidera
|
Narzędzia
|
Systemy proste
|
1. zintepretuj
2. skategoryzuj 3. zareaguj |
pilnuj procesu,
standaryzuj, deleguj, używaj najlepszych praktyk |
najlepsze strategie,
5 WHYS, podręczniki, receptury, PMBoK |
Systemy skomplikowane
|
1. zinterpretuj
2. przeanalizuj 3. zareaguj |
stwórz panel ekspertów,
mediuj |
procesy,
standardy, panele eksperckie, Kanban, PMBoK |
Systemy złożone
|
1. zaeksperymentuj
2. zinterpretuj 3. zareaguj |
daj przestrzeń zespołowi do
samoorganizacji,
usprawniaj komunikację, empowerment |
próby, eksperymenty
dyskusje samoorganizacja w ograniczonym środowisku Agile, Kanban |
Systemy chaotyczne
|
1. działaj
2. zinterpretuj 3. zareaguj |
działaj i wnioskuj na tej bazie,
prowadź prostą, jednoznaczną komunikację command and control |
zrób cokolwiek,
intuicja |
Praktycznie żaden projekt nie jest czystej postaci, typy kontekstów są
ze sobą przemieszane, natomiast zazwyczaj istnieje typ dominujący. Jeśli mamy
do czynienia z dominującym systemem prostym lub skomplikowanym użyteczne będą
narzędzia z rodziny PMBoK, jeśli mamy do czynienia z systemami skomplikowanymi
lub złożonymi użyteczne będą narzędzia z rodziny Agile, Lean/Kanban (przy czym
należy dodać, że w swojej źródłowej formie – Lean Manufacturing, to przede
wszystkim narzędzie dla systemów skomplikowanych, które udostępnia dodatkowe do
uporządkowania dziedziny problemu).
Na koniec
Jak widzieliśmy Cynefin proponuje nam pewien sposób
postrzeganiu złożoności problemów, z którymi mamy do czynienia. Dzieli je na
cztery główne obszary sugerując możliwe działania w tych obszarach. Dzięki temu
wiemy, że samoorganizujący zespół nie musi być najlepszym rozwiązaniem w każdym
projekcie programistycznym, że w przypadku dużego chaosu, najlepsze będzie zarządzanie
twardej ręku (typu comand-and-control). A chaos może być efektem częstych i
nieprzewidywalnych zmian w projekcie, ludziach czy też może być naturalną
konsekwencją kiepskich umiejętności zespołu. Z drugiej strony w przewidywalnych
środowiskach, niekoniecznie trzeba się silić na Agile, twierdząc, że jest to
jedyne słuszne rozwiązanie. A z trzeciej strony stosowanie klasycznych metodyk
będzie nieefektywne w przypadku projektów o charakterystyce złożonej.
Jednak Cynefin to nie tylko ten model, to także szereg
strategii, które można zastosować szczególnie w dziedzinach złożonych, ale to
już inna historia.
Łyżka dziegciu. Oczywiście sam model nie daje jednoznacznych odpowiedzi. Nawet sam twórca Dave Snowden ma wątpliwości odnośnie tego, jak przyporządkować niektóre kwestie związane z metodykami zwinnymi (co można prześledzić na jego blogu). W każdym razie mimo wszystko jest to ciekawa perspektywa, którą warto uwzględnić na swojej ścieżce decyzyjnej.
2 komentarze:
Fajnie napisane. Pozdrawiam i gratuluję.
Hmm... teraz są takie rzeczy - https://www.teleaudyt.pl/uslugi-informatyczne/
Oni akurat świadczą usługi it dla firm w Krakowie i całej Polsce. Nie ma problemów ze znalezieniem specjalistów do współpracy.
Prześlij komentarz